Maisha marefu! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Manon Overeem - WaarBenJij.nu Maisha marefu! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Manon Overeem - WaarBenJij.nu

Maisha marefu!

Blijf op de hoogte en volg Manon

22 Februari 2014 | Tanzania, Zanzibar

Halloooooo daar!

Jooooo het voelt al veel langer dan een week geleden dat ik nog in kriel was! En, als ik zou willen, zou dit een heel kort blogje kunnen zijn. Het is hier namelijk fantastisch :D nooit in mn leven zo'n chille plek meegemaakt. Ik zal bij het begin beginnen...
Ik werd inderdaad om 4 uur wakker in Johannesburg, niet eens zo heel chagrijnig. Toen ben ik naar het vliegveld gebracht, daar heb ik fijn ingecheckt, ontbeten en toen was het boarding time. Dus toen gingen we in een heel krakkemikkig oranje vliegtuigje zitten en in 4 uur bracht die ons allen naar Zanzibar. Daar begonnen we op eens heel laag te vliegen, maar er was geen vliegveld in zicht. Alleen zee en wat bosjes. Maar toch vond de piloot dat het een vliegveld was, en landden we. Gelukkig was het inderdaad een vliegveld, soort van. Er was één landingsbaan en één gebouw. Dat gebouw was klein en er stonden onvriendelijk uitziende mensen voor die eisten m'n gele koorts kaart te zien, en meegaand als ik ben, liet ik die dus netjes zien. Ik mocht doorlopen. Daarachter stonden meer onvriendelijk uitziende mensen die me een blauw formulier en een wit formulier in m'n handen drukten. Dus ik dat invullen, want had al wel bedacht dat je anders vast het land niet in mocht. Dat bleek te kloppen. Maar toen het mijn beurt was gaf ik netjes m'n formulieren, waar niemand naar keek, gaf ik m'n vingerafdrukken, waar ze niets aan hebben, en overhandigde ik de 50dollar waar ze om vroegen. En toen mocht ik het land in :D score! In de 'aankomsthal' was geen bagageband maar een bagagetagel, wat ook wel prima ging eigenlijk. Je bagage rolt niet weg als je het eindelijk heb gesignaleerd, je hoeft er niet achteraan te hobbelen. Ik zag alleen maar voordelen. Nou, toen was ik dus op Zanzibar. Buiten het vliegveld was 1 pinautomaat, dus daar heb ik maar een fortuin aan shillings uitgetrokken, want tot woensdag zou ik geen pinautomaat meer zien. Want daar doen ze niet aan op de rest van het eiland. Toen een taxi opgezocht. Of eigenlijk, de taxi zocht mij wel op. Want als je daar als mzungu ( blanke) naar buiten komt, heb je meteen 5 taxichauffeurs voor je staan. Nou, ik koos degene die er het betrouwbaarst uit zag en toen ging deze meneer me naar kizimkazi brengen. Een plaatsje in het zuiden van het eiland, en de chilste plek op deze aardkloot. Er was een beachbar, hangmatten en overal ligstoelen. De plek wordt gerund door een rasta met z'n vrouw, en ze hebben nog wat ander personeel in dienst. In het begin was ik de enige gast (laagseizoen), dus ik dacht nou das ongezellig. Maar verre van! Het personeel had namelijk ook niet zo veel te doen, dus heb ik daar maar vriendjes mee gemaakt. 'S avonds elke avond aan de bar drankjes drinken, sterren kijken, drumcirkel ( geen drum voor mij, want geen ritme) of kampvuur op het strand. Overdag beetje chillen in de hangmat, zwemmen, beetje lezen, veel praten, veel reggae muziek. Dus ik vermaakte me wel. Een beetje te goed, want ik heb amper wat gedaan in die dagen. Wat ik wél heb gedaan, is met dolfijnen gezwommen! En dat was wel tof :D wel wat toeristisch, maar dolfijnen zijn dolfijnen. En dus per definitie leuk. We gingen om 6 uur s ochtends weg, met een bootje het water op en toen op zoek naar dolfijnen. Omdat het zo vroeg was, waren er nog niet heeeeeeel veel andere toeristen, maar wel wat. En als de dolfijnen dan gesignaleerd waren, dook je het water in met je snorkelding en kon je naar ze toe zwemmen. Dus dat was wel vet. Nou, daarna was ik moe dus mocht ik van mezelf wel weer in de hangmat:) verder heeft een van de jongens die daar werkt me nog het dorpje kizimkazi laten zien, want de lodge lag er wat buiten. Wel bijzonder om te zien. Heel vriendelijke mensen, die een bestaan maken met vissen, fruit telen en wat koeien houden. De barman vertelde me later dat hij ook een stuk grond had in het dorp en daar z'n eigen huis aan het bouwen was, elke maand van z'n salaris kocht ie materiaal voor z'n huis. Verder vertelde hij ' wat ie wilde doen als ie later groot was' ( hij was pas 23). Hij wilde eerst z'n eigen huis afbouwen, daarna wilde hij nog een huis bouwen, maar een nog mooiere, die die wilde verhuren aan toeristen. Dan wilde die een vissersboot kopen en de toeristen mee uit vissen nemen. En hoewel niemand in Nederland dit zou beschrijven als z'n perfecte toekomst, klinkt het wel als een goede toekomst. Hij was fantastisch blij met waar die woonde, en ik kan hem geen ongelijk geven, want het was daar ook echt geweldig. Tevreden, dat is het woord. Dat ie zo tevreden was kon ook komen omdat het een fijne rasta was en hij elke avond wel een jointje rookte :p wat ik trouwens ook maar heb gedaan, want als een rasta op Zanzibar je een joint aanbied, kan je geen nee zeggen. O, en ze spreken hier de lion king taal, ook wel Swahili geheten. Dus ze zeggen in alle serieusheid hakuna matata. Simba is leeuw, rafiki is vriend, en de titel van dit stuk betekent iets van: dat je lang mag leven en je zegt het als een proost. Anyway, kizimkazi was dus fantastisch. Toen op woensdag met de dhaladhala, een soort minibus, naar stone town. En dat was wel even wennen, veel mensen, veel geluid en gedoe. Maar de mensen zijn wel even chill. Ik ben alleen hier natuurlijk, maar heel veel mensen komen met je kletsen. Dacht eerst dat ze wat van me wilden. En sommigen willen dat ook wel, maar de rest wil gewoon op recht graag weten waarom ik alleen ben en of ik Zanzibar net zo fijn vind als zij het vinden. Dan zeggen ze karibu en is alles pole pole. Gisteren een stadswandeling met gids gemaakt, hartstikke leuk. Daarna zelf nog wat rondgelopen, souveniers gekocht, veel te veel. En daarna naar the nightmarket gegaan, een soort grote markt die 's avonds wordt opgezet. Met allemaal eten, wat je dan kunt kiezen en dan gaan ze het voor je barbecuen. Super goedkoop, lekker en gezellig. Vandaag een spicetour gedaan, er worden hier veel specerijen en fruit verbouwen dan kun je rondkijken op zo'n ' boerderij'. Dus een beetje bananen, passievruchten en stervruchten van de boom af plukken, Kruiden proeven en daarna naar het strand. Dacht dat het een beetje een ouwelulle ding zou zijn, maar er waren alleen maar jonge mensen. Dus hartstikke gezellig. Nog twee Nederlandse studenten ontmoet, ook uit het mooie Utrecht, fijn even beetje nederlands praten enzo.
O en omdat al dat fruit en kruiden allemaal groeit hier, ruikt het hier overal heel lekker. Misschien Ook omdat het hier tropisch warm is, en in combinatie daarmee, maar anyway het ruikt hier heel lekker.
Nu zo naar de nightmarket om m'n laatste shillings op te maken, dan morgen weer in het krakkemikkige vliegtuig, naar Johannesburg en dan komt carijnnnnn! Maar ik weet niet wanneer ik dit kan uploaden, misschien pas op het vliegveld in Johannesburg. We zien wel.

Voor nu: haraka haraka haina baraka!
( iets als, doe het maar rustig aan)
Manon.


Oooo, misschien denk je bij de foto's, waarom al die deuren? Nou, die schijnen nogal bekent te zijn, heten Zanzibar doors ( passende naam, vond ik wel). En er zitten van die punten aan als bescherming tegen wilde dieren zoals olifanten. Maar dat was vroeger, heb nog geen olifant gezien hier.

  • 22 Februari 2014 - 08:58

    Jannie:

    Tjonge Manon,
    Dat klinkt wel heel erg prettig daar.
    Hmmmmmmmmmmmmmmm

  • 22 Februari 2014 - 11:51

    Jorien:

    Wat een geniaal verhaal Manon, en ik heb het vanochtend nog tegen je gezegd, maar na het lezen van dit verhaal moet ik het nog een keer kwijt: Ik ben zwaar jaloers! ;). Geniet van de komende drie weken Zuid-Afrika en awesomeness, maar dat komt vast en zeker goed ;).

  • 22 Februari 2014 - 12:27

    Femke:

    Hahaha Manon! Dit klinkt weer geweldig :D
    Oh, wat moet jij het fijn hebben. En inderdaad, Jaloers! Op jou en Carijn! Veeeeel plezier! :D

  • 22 Februari 2014 - 20:54

    Hester:

    Hooooi! Klinkt zeker relaxed;)! Enjoy! En heel veel plezier nog daar samen met Carijn!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik ga voor 3 maanden naar Zuid Afrika. Eerst 2 maanden vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maand reizen :)

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 6348

Voorgaande reizen:

17 December 2013 - 15 Maart 2014

3 maanden Zuid Afrika

Landen bezocht: