Speelgoed, het jeugdcentrum en op de helft! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Manon Overeem - WaarBenJij.nu Speelgoed, het jeugdcentrum en op de helft! - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Manon Overeem - WaarBenJij.nu

Speelgoed, het jeugdcentrum en op de helft!

Blijf op de hoogte en volg Manon

31 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kriel

Hoi!

Hoe is het in Nederland? Ik hoorde dat het heeft gesneeuwd en dat het heel koud is en alles. Hier daarentegen is het nog steeds heerlijk warm met af en toen wat onweer en 's nachts wat regen. Dus dat is fijn. En voor de rest is het ook nog steeds heel fijn hier. Ben eindelijk bruin genoeg zodat ik niet meer verbrand, dus dat is wel een hoogtepunt. En verder gaat hier alles eigenlijk wel z'n gangetje. Ik werk nu dus in het jeugdcentrum en dat bevalt gelukkig beter dan ik eerst dacht. Een gewone dag ziet er ongeveer zo uit: om half 7 gaat de wekker, dan blijf ik nog even liggen en dan 7 uur/ half 8 ontbijten. Daarna lees ik wat of ik maak wat schoon of ik ga een eindje wandelen of fietsen. Soms moet ik nog wat voorbereiden voor 's middags, knutselwerkje ofso, dus daar is ook genoeg tijd voor. Het jeugdcentrum gaat om 13:00 open dus kwart voor 1 ofso ga ik op weg meteen witte autootje. Nou denk je misschien, waarom zou je om half 7 opstaan als je pas om kwart voor een wat nuttigs met je dag gaat doen... Dat vraag ik me ook wel eens af :) maar iedereen staat hier nog eerder op, ik ben meestal al de laatste, dus het voelt wel heel aardslui om nog langer te pitten. Bovendien slaapt iedereen hier ook wel voor 10 uur 's avonds, en te veel slaap is vast ook niet goed voor je ;) dus sta ik ook mooi optijd op. Het is ook wel weer prettig om zo'n lange ochtend te hebben. Maar dan ga ik dus naar het jeugdcentrum. Daar is 's ochtends nog een kleuterschooltje, dus die zijn er nog als ik kom. Die kinderen worden dan een voor een opgehaald, en de andere kinderen komen langzaamaan binnen. De kinderen gaan hier naar school van half 8 tot 13 ( op de basisschool, op de high school van 7:30 tot 14:00). Dus ze gaan nog even naar huis om hun uniform uit te doen ( en andere kleren aan te doen) en dan komen er veel naar het centrum toe. Daar gaan we op dinsdag knutselen, op woensdag tekenen en op zaterdag doen we spelletjes zoals bingo ( vinden ze fantastisch hier) en stoelendans. De rest van de dagen kunnen de kinderen gewoon zelf spelen en ik speel dan mee, maak puzzels, speel twister en deel speelgoed uit. En probeer orde te houden, gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen want mama rose is er ook nog. Zij werkt altijd in het jeugdcentrum en woont daar ook. Dan om 17:00 gaat het centrum dicht en gaan we opruimen en schoonmaken, dan stap ik weer in m'n autootje, bedenk me drie keer of ik wel echt links rij en ga naar huis. Naast het centrum zit een tuckshop ( klein winkeltje in een huis), waar de kinderen de hele dag bijna bedorven chips halen, dus er is altijd wel genoeg schoon te maken. Dan dus naar huis, en Daar eet ik samen met Anne Marie en jan Willem en dan nog wat chillen en naar bed. Dat wordt nu wel wat saai moet ik zeggen, ik mis het wel dat je 's avonds nog wat kunt gaan doen of ergens heen kunt of gewoon op m'n kamer tv kan kijken. Je hebt wat minder vrijheid hier en dat gaat wel eens vervelen. Maaaaaar het jeugdcentrum bevalt dus best wel goed! Er komen elke dag ongeveer dezelfde kinderen, dus ik leer ze wel beter kennen. Hoewel ik veel namen nog steeds niet weet, maar de helft van de kinderen weet mijn naam ook niet en noemt me teacher of madame dus dat is wel prima. Ze noemen me in ieder geval geen umlungu ( blanke) meer, dus dan is eigenlijk alles wel beter. De kinderen in het centrum zijn eigenlijk allemaal zwarte kindjes, ik dacht gister dat er een blank kindje was maar dat bleek een albino te zijn. In de wijk, de prefabs, wonen ook alleen maar zwarte mensen. En zover ik het heb gehoord vinden ze dat ook wel prima. Er werd me verteld dat je aan blanke buren niet echt wat had, want die kende je eigenlijk niet en die wilde je niet helpen, maar in de prefabs kende iedereen elkaar dus dat was wel beter. En als ik het zo bekijk is dat ook wel waar, denk ik. Er zij daar altijd veel mensen op straat, die een beetje praten met iedereen, hun geiten proberen thuis te brengen of op zoek zijn naar hun kip/ hond.
Het kinderen opvoeden gebeurt een beetje anders hier, namelijk niet echt. Kinderen lopen er maar een beetje bij en moeten zelf maar zien wat ze doen en waar. Leren is voor op school en niet voor thuis. Dus het is wel heel fijn voor de kinderen dat het centrum er is.
Op de meeste scholen krijgen de kinderen les in Engels, op sommige scholen in zulu. Maar thuis spreken ze dus wel zulu. Dat is denk ik ook een van de redenen dat veel kinderen het niet zo goed doen op school hier. Het is hier niet raar als je met je 14de nog op de basisschool zit, of met 8 jaar nog in groep 3. Maar ze hebben dus al een vakken en al hun boeken in het Engels, terwijl ze dat nou niet heel fantastisch spreken. Dus niet zo heel raar misschien. Maar les krijgen in zulu is ook niet echt handig, want daar heb je niets aan en krijg je nooit een baan mee. Dus dat is allemaal wel moeilijk hier. Bovendien zijn het onderwijs en de leraren ook niet heel geweldig op alles scholen, en waar het wel geweldig is, is het schoolgeld heel hoog. Zoals ik zei, moeilijk.
Wat heb ik nog meer gedaan... Ik ben maandag naar Johannesburg geweest :) van de familie Overeem had ik nog een bult met geld liggen en ik wilde daar graag wat nieuw speelgoed voor kopen voor in het jeugdcentrum. Maar aangezien hier geen speelgoedwinkel is heb ik er hier 3 springtouwen van gekocht en zijn we voor de rest naar Johannesburg gegaan. En we waren er toch, dus Anne Marie had ook nog wat andere dingen nodig. Dus dat was wel een leuke dag, eens wat anders :) ik heb een foto gemaakt van het speelgoed dat ik heb gekocht, en familie Overeem: bedankt! Ik heb het die middag meteen meegenomen naar het centrum en de kinderen vonden het fantastisch! De volgende dag kwamen twee jongetjes extra vroeg zodat ze met de nieuwe auto's konden spelen :) heel lief.
Wat verder? O, het vooroordeel is waar, iedereen kan hier zingen en dansen. Soms voel ik me erg blank. Verder is het leuk om te zien hoe groot het werk van Shelter eigenlijk is, alles is nu weer begonnen en er gebeuren echt heel veel dingen! Verder weten mensen ze ook te vinden, voor als ze hulp nodig hebben of als ze hulp willen bieden. Zo worden hier vaak zakken met brood van de supermarkt afgeleverd, zakken groente en zakken kleding, wat allemaal naar de armere mensen wordt gebracht. Dus dat is leuk om te zien.

O en ik ben op de helft! Ben nu anderhalve maand weg en mag nog anderhalve maand weg blijven. En ook al zei iedereen ' drie maanden, dat vliegt zo om', dat valt best mee! Je hebt zoveel nieuwe indrukken en maakt zoveel mee, dat het eigenlijk voelt alsof ik hier al veel langer ben. En ik mag dus ook nog zo'n poos blijven, dus daar word ik wel vrolijk van!

Ik denk dat dit het wel weer was voor vandaag :)
Liefs, Manon.

  • 31 Januari 2014 - 18:14

    Oma:

    hoi Manon,
    leuk om speelgoed te kopen en dan te zien dat de kinderen er zo blij mee zijn .
    het zal wel niet zo zijn als hier dat de kasten vol met speelgoed staan dat de deur bijna niet dicht kan.
    eigenlijk moesten ze eens een poosje kunnen ruilen dat weten ze hier hoe verwent ze zijn.
    zijn de prijzen daar ongeveer net zoals hier, want al heb je een zak met geld je bent er zo door wil je iets degelijks kopen en voor verschillende leeftijden.
    ja je kunt al wel aftellen maar het leukste komt nog lekker met je vriendin reizen en mooie dingen zien.
    straks kennen we je helemaal niet weer zo bruin ben je dan.
    geniet nog maar lekker.
    groetjes oma

  • 02 Februari 2014 - 14:32

    Femke:

    Ik snap wel waarom ze jou geen umlungu meer noemen, je bent natuurlijk poepiebruin nu!

  • 05 Februari 2014 - 15:19

    Sannah:

    oh! neem alsjeblieft zo'n lief klein kindje mee terug! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik ga voor 3 maanden naar Zuid Afrika. Eerst 2 maanden vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maand reizen :)

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 6337

Voorgaande reizen:

17 December 2013 - 15 Maart 2014

3 maanden Zuid Afrika

Landen bezocht: