Kerst in de zomer en andere dingen - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Manon Overeem - WaarBenJij.nu Kerst in de zomer en andere dingen - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van Manon Overeem - WaarBenJij.nu

Kerst in de zomer en andere dingen

Blijf op de hoogte en volg Manon

04 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Kriel

Hoi!

Ten eerste: gelukkig nieuw jaar! En dan ten tweede: het gaat goed met mij. Want dat is, als het goed is, waar jullie deze blog voor lezen. Dus na deze eerste geruststelling zal ik verder vertellen. Ik ben hier nu iets meer dan twee weken, maar het lijkt al veel langer, maar ik zal bij het begin beginnen. De vlucht hier naartoe ging niet zo soepel als ik had verwacht, het vliegtuig was te vol en dus vroegen ze of ik overgeboekt wilde worden. Hier zouden ze me €600 voor gaan geven, dus dit heb ik toen maar gedaan. In plaats van over Abu Dhabi vloog ik nu over Londen. Moest wel wa langer wachten, maar op Heathrow kon ik me best vermaken. Zoals sommigen van jullie weten heb ik het niet zo op vliegen, en ik zag er ook niet zo naar uit om 11 uur in een vliegtuig te zitten. Maar het viel mee! Omdat het zo'n enorm vliegtuig was schommelde het niet zo en voelde je eigenlijk amper dat je in de lucht hing. Het vervelendste van de hele vlucht was nog wel de man die naast me zat. Hij had een huis in Kaapstad en hij was de coach ( ofso) van Johan cruijf ( ofso) en hij was bijna directeur geweest van de ING en hij had in Amerika gestudeerd en daar vertelde hij me graag erg uitgebreid over. Maar het ergste was nog wel dat ik al drie kwartier in m'n slaaphouding lag en nog steeds klaar wakker was en hij gaat liggen en 5 minuten later hoorde ik hem al snurken. Maar hij hield toen i ieder geval wel op met praten. Nou, en toen kwam ik dus aan in Johannesburg. Kon m'n bagage niet vinden dus ik was bang dat die de omboeking niet had overleeft, maar uiteindelijk werden m'n tas en ik herenigd bij de bagage balie. In de aankomsthal werd ik opgewacht en warm onthaald door de mensen waar van de organisatie , waar ik nu dus ook in huis ben. Vervolgens gingen we naar kriel waar we even bij het jeugdcentrum langsgingen en daarna naar 'huis'. Vanaf nu zal ik niet meer alle dagen zo uitgebreid gaan beschrijven, want ik kan me zo voorstellen dat het wat saai zou kunnen worden :)
De vraag waarvan ik me zou kunnen voorstellen dat jullie die willen stellen is: wat doe je nou eigenlijk op zo'n dag? En het antwoord daarop is, voor mijn gevoel niet veel. De kinderen hebben hier zomervakantie en een groot deel van de kinderen uit het kinderhuis is bij oma's/ opa's/ andere familie voor de feestdagen. Er zijn nog zo'n 10 kinderen over. Er is niet echt een ritme of een plan, de kinderen hebben gewoon vrij en dus doen we spelletjes, bakken ze zandtaartjes voor me, schommelen we ( eigenlijk schommelen zij en ik duw) en zwemmen we als het weer goed genoeg is ( wat vaak zo is). ( en ja, er is eenzwembad). Verder zijn 2 andere vrijwilligers en ik met de kinderen naar de bioscoop geweest en naar de dierentuin in Johannesburg, wat erg leuk was. Er is in dit dorp namelijk niets te doen, dus de kinderen kunnen zelf nergens heen. Bovendien hebben deze kinderen dus ook geen familie waar ze nog heen konden, wat de andere kinderen nog wel hadden. Best wel naar dus, als bijna iedereen ergens heeft om heen te gaan met de feestdagen maar jij niet. Daarom wordt het hier wel heel leuk gemaakt voor de kinderen. Verder staar iedereen hier ongelofelijk vroeg op, dus ook ik sta om half 7 naast m'n bed. En dan ben ik nog de laatste. Maar het is hier vroeg licht en rond half 8 weer donker, en iedereen gaat hier dan ook weer vroeeeeeeg naar bed. Zo rond half tien is het hier wel gebeurd. Maar het is wel best een prettig ritme, zo met het daglicht meeleven. Niet voor altijd, maar voor nu is het wel chill.
En dan de nu feestdagen. Die waren raar. We gingen braaien met kerst en buiten eten enzo. Wat wel heel gezellig was, maar het is natuurlijk geen kerst. De kerk begon hier met kerst al om 8 uur, en dus stonden we daar vroeg en midden in de zomer kerstliedjes te zingen. Oud en nieuw was ook raar. Het was heel warm die dag dus met oudejaarsdag hebben we gezwommen, daarna braaien en nog wat vuurwerk en spelletjes. Wel heel leuk maar alweer raar. Bijna iedereen ging om kwart over twaalf naar bed, en als christen drink je hier geen alcohol, dus een biertje was er ook niet bij. Maar het was wel heel leuk om mee te maken, de kinderen vonden het heel leuk en hebben genoten van de gezelligheid en het vuurwerk en alles.

Wat zal ik nog meer vertellen... De mensen hier zijn heel leuk, heel hartelijk en ik voelde me meteen heel welkom in hun huis en familie. De kinderen zijn ook heel leuk en volgens mij vinden ze mij ook wel redelijk leuk :)
Deze organisatie hier heeft meerdere projecten. Een ervan is het kindertehuis, verder is er nog een jeugdcentrum in het dorp, een in een township en een bij een boerengemeenschap (wat dat is? Wat hutjes op een weiland, zonder water of elektriciteit). Bij het township centrum ben ik geweest en dat was wel bizar. Heel veel kindjes, de meeste vies en met rotte tandjes. Die meteen op je af sprongen en aan je gingen hangen, wat niet echt gezond gedrag is voor een kind. Hier heb ik ook een coole nieuwe handshake geleerd, die ik nog steeds niet helemaal onder de knie heb. Ook ben ik bij het centrum bij die boeren kinderen geweest. Hier waren de kinderen juist heel beleefd en verlegen. Hier gingen we met ze knutselen en zingen en eten.

En dan als laatste, wat vind ik van zuid Afrika. Ik vind het mooi, en dan is me of verteld dat dit hier jet lelijkste deel is. De mesen zijn vriendelijk, alles gaat langzaam, het weer is mooi ( meestal, soms regent het mega hard). Maar ook al is het best een westers land, voor Afrika, nog steeds zijn mensen hier wel arm en doet de regering niet altijd war die moet doen, is het corrupt en bureaucratisch. Voor veel kinderen is het niet echt een pretje om hiet op te groeien, veel problemen met hiv en alcohol en drugs misbruik.

Nou anyway, dat was het wel denk ik. Ik vermaak me in ieder geval prima, er is me net gevraagd of ik de schommel wil duwen dus dat ga ik fijn doen :)

Liefs, manon.

  • 04 Januari 2014 - 08:54

    Sharon Veninga:

    Klinkt eigenlijk best lekker dat mooie weer met O&N, hier regende het namelijk..
    Tof om je verhaal te lezen!
    Geniet ervan =)

  • 04 Januari 2014 - 09:51

    Jannie Overeem:

    Manon, een heel goed en mooi 2014!
    Mooi om je verslag te lezen. Fijne tijd verder.................
    Liefs

  • 04 Januari 2014 - 09:55

    Roomie Eline:

    Wat superleuk om te horen! Echt fiiijnn! Hoop dat je de komende tijd ook nog flink gaat genieten! Lieefs

  • 04 Januari 2014 - 11:11

    Oma En Opa Smit:

    Hoi Manon,
    Leuk jou eerste verslag te lezen ,de eerste berichten zijn heel positief en dat is wel fijn.
    ook dat je zo hartelijk ontvangen bent dat doet je goed.
    we vinden het fijn om zo een beetje met je mee te leven op grote afstand en dan toch het gevoel te hebben dat je bij ons even aan de tafel zit .
    vandaag hebben wij onze nieuwjaars visite dus zal er ongetwijfeld.
    aan je gedacht worden.
    geniet maar lekker van alles om je heen .
    liefs oma en opa

  • 04 Januari 2014 - 11:18

    Gerwin :

    Zusje! Gaaf om te lezen. Mooie verhalen al. Ik vind het grappig te lezen dat je net zo schrijft als dat je praat ;). Veel plezier nog!

  • 04 Januari 2014 - 11:28

    Marije:

    Haha Manon, het is heerlijk om je verslagen te lezen! Zoals je broer al zei, je schrijft net zo als je praat :P Enjoy nog heel veel en tot maart!

  • 04 Januari 2014 - 11:30

    Yentl:

    Haha, dat wat Gerwin zegt wou ik eigenlijk ook gaan zeggen; ik hoor je dit gewoon vertellen. ^^

    Ben wel benieuwd naar die handshake :O

    Veeeeel plezier nog! Wij gaan maar op kringweekend zonder jou :(

  • 04 Januari 2014 - 14:58

    Sannah:

    HAPPY NEW YEAR! En gelukkig gaat alles goed daar! :)

  • 04 Januari 2014 - 15:06

    Femke:

    Hee Manon! Vet leuk om te lezen! :D Volgens mij vermaak jij je daar ook wel, zo te horen... En woah, een privézwembad!
    Wat ik me ook nog afvroeg maar je níet verteld heb: mis je thuis ook nog een beetje? Of maak je zoveel mee dat je daar helemaal niet aan denkt? :)
    EN... Heb je al pinguïns gezien? :D

  • 04 Januari 2014 - 17:45

    Manon:

    Femkeee!

    Nou, eigenlijk denk ik idd niet zo heel veel aan thuis. Ben zo bezig met dit en hier dat ik thuis eigenlijk niet zo mis :) en ze hadden geen pinguïns in de dierentuin, wat maar beter is eigenlijk. Want dan kan ik ze voor het eerst zien hier in het echt!

  • 04 Januari 2014 - 19:09

    Carijn:

    Manohon!
    Goed verhaal! Fijn dat je al mijn vragen zo goed en duidelijk hebt beantwoord! En ik ben ook blij dat je nog geen pinguins hebt gezien daar! Anders ben ik straks de enige die uit z'n dak gaat in Kaapstad en dat zou raar zijn.
    Doei!

  • 04 Januari 2014 - 21:46

    Lammert :

    Ha manon,
    natuurlijk het allerbeste voor 2014....ik hoop dat het jaar gaat brengen wat jij erv
    verwacht!
    leuk om te lezen dat het goed met je gaat. Ik begrijp dat je wel wat cultuur barrières moet doormaken maar dat maakt het vast ook leuk!

    wens je een fijne tijd toe en dat biertje zal ik wel voor je bewaren..Grolsch was het toch..?

    we lezen graag mee!

    Groet...lammert

  • 07 Januari 2014 - 18:15

    Oma En Opa Smit:

    hallo Manon,
    ik ben eigenlijk benieuwd of je al wat kaarten open gemaakt hebt die Jorien in je tas heeft gedaan.
    Is de kerstvakantie bij jullie ook afgelopen en komen de kinderen weer terug, dan zul je er wel drukker mee zijn maar daar ben je er ook voor heengegaan. Niet om alleen maar de kinderen de vermaken maar ook om te helpen bij het huiswerk en andere klussen.
    Hoe laat ben je s'avonds klaar als de kinderen naar bed zijn?
    En heb je nog b.v een vrije dag, heb je een gezellige kamer voor je alleen?
    Kunnen ze net zo lekker koken als je moeder en wat eten jullie veel rijst of pasta?
    zomaar wat vragen die bij me opkomen ik zie wel of je daar nog op reageert.
    groetjes oma

  • 16 Januari 2014 - 13:33

    Hester:

    Hoi! Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt!
    Enjoy your time there! :)

  • 19 Januari 2014 - 21:11

    Eefje:

    Hoi Manon,

    leuk om je verslagen te lezen. Geniet van je verblijf daar, maar dat lukt wel volgens de verhalen die je met ons deelt.

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik ga voor 3 maanden naar Zuid Afrika. Eerst 2 maanden vrijwilligerswerk doen en daarna nog een maand reizen :)

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 6335

Voorgaande reizen:

17 December 2013 - 15 Maart 2014

3 maanden Zuid Afrika

Landen bezocht: